Locatie
Eerste verdieping

  • In Short
  • Beton
  • Installatie
  • Ruimtelijk

Maaike Kramer

materialen die in het maakproces van elkaar kunnen lenen

We zijn ons er niet voortdurend van bewust, maar bijna alles om ons heen is geconstrueerd. Daaraan liggen processen ten grondslag als ideevorming, inspiratie, wetenschappelijk onderzoek, experiment, en zelfreflectie. Maaike Kramer verwerkt deze processen in haar werk en geeft daaraan een ruimtelijke interpretatie.

Paradis is een wandsculptuur van beton, marmer en sheets, gecombineerd met muurtekeningen. Het werk verwijst onder andere naar de groteske architectuur en concepten van Albert Speer die de klassieke architectuur uit de Romeinse tijd inzette voor een ontwerp van een nieuwe totalitaire wereld. Ook de ideeën voor een nieuwe wereld die architect Pi de Bruin wilde verwezenlijken in het ontwerp voor de Bijlmer (“We dachten dat geluk te maken was”) zijn een inspiratiebron. Paradis is een monumentaal wandsculptuur, een façade bestaande uit modulaire onderdelen die op verschillende manieren te rangschikken zijn. In het werk zijn grafiettekeningen en aantekeningen gegoten die mijmeren over tegenslagen in het maakproces, eerdere ideeën die ertoe hebben geleid en toekomstige plannen die tijdens het maken zijn ontstaan.

Maaike Kramer kiest voor materialen die in het maakproces van elkaar kunnen lenen. Daardoor vermengen en vervormen hun eigenschappen. Beton neemt bijvoorbeeld de grafiettekeningen en papierstructuur over. Door monumentale beeldtaal te combineren met een schetsmatige beeldtaal worden eigen constructies gecreëerd die naast monumentaliteit ook twijfel en overdenkingen in zich dragen.

 

www.maaikekramer.nl

Te zien op de volgende locatie